آبشار شگفت انگیز کمردوغ آماده پذیرایی از مسافران نوروزی

به گزارش مجله آزمون اول، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه گفت: آبشار زیبای کمردوغ واقع در شهر قلعه رئیسی از توابع شهرستان کهگیلویه در زمره زیبایی های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود.

آبشار شگفت انگیز کمردوغ آماده پذیرایی از مسافران نوروزی

سیاوش زمان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اضافه نمود: جاذبه های طبیعی جلوه هایی از رمز و راز هستی هستند که نشانه های کوچکی از قدرت بی انتهای خداوند می باشند. ایران سرشار از این جاذبه هاست و در هر نقطه ای از خود یکی از آنها را در آغوش کشیده است. با همه شناختی که از طبیعت کشورمان داریم باز هم گوشه هایی بکر و ناشناخته در سراسر آن وجود دارند که تصویر خود را از نگاه ها پنهان نموده اند.

وی اظهار کرد: آبشار کمردوغ نمونه ای خارق العاده و شگفت انگیز از این دست جاذبه هاست که در میان تنگه ای زیبا و تماشایی جا خوش نموده و سقوطی شکوهمند را به نمایش گذاشته است. این آبشار با آب نمکین خود طعم شوری به طبیعت استان کهگیلویه و بویر احمد می دهد و به عنوان یکی از آبشار های منحصر به فرد منطقه به شمار می رود .

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه اعلام نمود: برای دیدن و شناختن این جاذبه تماشایی کوله بارمان را می بندیم و قدم در جاده می گذاریم. از شهر دهدشت عبور می کنیم و در یک جاده پرپیچ و خم کوهستانی از کنار جنگل های بلوط عبور می کنیم تا به شهر قلعه رئیسی برسیم.

زمان با بیان اینکه آبشار کمردوغ با زیبایی های کم نظیرش در انتظار مسافران و گردشگران نوروزی است، توضیح داد: آبشار کمردوغ عنوان هفتمین آبشار مرتفع ایران را به خود اختصاص داده است .

وی ادامه داد: این آبشار در میان تنگه ای زیبا قرار گرفته و طبیعتی بکر و ناشناخته را پیش روی ما قرار می دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه مطرح کرد: کمی آن طرف تر از شهر دهدشت و در میان صخره هایی بلند که سر به فلک کشیده و گویی آسمان را شکافته اند، یکی از دیدنی ترین جلوه های طبیعت ایران خودنمایی می نماید که با نام آبشار کمر دوغ مشهور است .

زمان بیان نمود: در این فضا آنچه که به گوش می رسد ترکیبی از سکوت و صدای ریزش قطره های آب از روی جلبک ها است؛ اینجا همان جایی است که می توانی سقوط آب را از ارتفاعی نزدیک به 100 متر ببینی و از تماشای هفتمین آبشار بلند ایران لذت ببری .

وی تاکید نمود: این آبشار با عرض بیش از 60 متر یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد می باشد که نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه گفت: برای رسیدن به آبشار ضروری است تا از میان تنگه ای بسیار زیبا عبور کنید. این تنگه فرصت یک پیاده روی لذت بخش تا پای آبشار را به شما می دهد و تجربه ای به یادماندنی را برایتان به ارمغان می آورد.

زمان اضافه نمود: آبشار کمردوغ توسط کوه ها و صخره های بلندی احاطه شده است که در صورت به همراه داشتن تجهیزات و آشنایی با اصول صخره نوردی و کوه نوردی می توانید یکی از آنها را انتخاب و فتح کنید.

وی ادامه داد: حوضچه های ایجاد شده در پایین آبشار مکانی را برای آب تنی و تجربه شیطنت و آب بازی فراهم آورده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه توضیح داد: اجرای یک طرح پرورش ماهی قزل آلا در سرچشمه آبشار کمردوغ، محل سرریز آب را پهن تر نموده و باعث وسعت یافتن طول آبشار شده است. به همین دلیل در جنوب آبشار طبیعی کمردوغ یک آبشار مصنوعی نیز به چشم می خورد که جاذبه ای خاص را در طبیعت ایجاد نموده است.

زمان اعلام نمود: چشمه های متعددی در ضلع شرقی کوه های قلعه رئیسی از قلب زمین می جوشند و آب گوارای خود را روانه آبشار کمردوغ می نمایند. این آب نمکی و شور است و یکی از نوادر طبیعت کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود چرا که در مناطق کوهستانی این استان چشمه های نمکی به ندرت به چشم می خورند.

وی بیان نمود: در ادبیات محلی، کمر به معنای دیوار سخت و صاف به کار می رود که اشاره به شکل دیواره آبشار دارد. همچنین وزش باد باعث منحرف شدن جهت آب می گردد و آب را به شکل پودر در می آورد. نمکی بودن چشمه آب باعث می گردد تا این قطرات پودری به رنگ سفید به نظر برسند. به همین دلیل آن را به دوغ تشبیه نموده و نام کمردوغ را بر آن نهاده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه تاکید نمود: در چهار فصل سال آب در آبشار کمردوغ جریان دارد. اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه بهتر است سفر به این آبشار را با فصول بهار و تابستان موکول کنید . در فصول بهار و تابستان هوا معتدل است و طبیعت با سرسبزی خود از شما استقبال می نماید.

زمان اضافه نمود: برای دیدن این آبشار زیبا باید به دهدشت بروید و از آنجا به سمت شمال و جاده دیشموک، جهتتان را ادامه دهید. پس از طی مدتی به قلعه رئیسی در 15 کیلومتری آبشار می رسید. از قلعه رئیسی به سمت شرق بروید و تابلوهای امامزاده محمود را دنبال کنید تا به دوراهی برسید. در اینجا تابلوی آبشار کمردوغ، راه درست را به شما نشان می دهد. پس از رسیدن به خاتمه جاده ماشین را پارک کنید و با پای پیاده ادامه جهت را بپیمایید .

وی اظهارکرد: از اینجا رسیدن به آبشار از دو راه امکان پذیر است؛ راهی که شما را به روستای کمردوغ و بالای آبشار راهنمایی می نماید و راه دیگر که به رو به روی کمردوغ منتهی می گردد و تماشای نمای کامل آبشار را برای شما میسر می نماید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه اضافه نمود: وجود امامزادگان سیدمحمود و میرسالار که از نوادگان امام هشتم هستند در نزدیکی این آبشار هرساله تعداد زیادی زائر را به این منطقه فرامی خواند و ارزش این اثر طبیعی را چند برابر نموده است.

به گزارش خبرنگاران، این آبشار در 190کیلومتری یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، 80 کیلومتری شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه و در بخش چاروسا، 15 کیلومتری شرق شهر قلعه رییسی، روستای کمردوغ واقع شده است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 823

به "آبشار شگفت انگیز کمردوغ آماده پذیرایی از مسافران نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار شگفت انگیز کمردوغ آماده پذیرایی از مسافران نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید