شروع کوچ بهاره عشایر فارس

به گزارش مجله آزمون اول، کوچ بهاره عشایر فارس پس از تأخیر کرونایی هفته جاری شروع می گردد.

شروع کوچ بهاره عشایر فارس

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، روح الله بهرامی مدیرکل امور عشایر استان فارس، با اشاره به آغاز کوچ بهاره عشایر این استان با تأخیر کمتر از یک ماه گفت: با توجه به گرم شدن هوا در مناطق قشلاقی، خشک شدن مراتع و وجود حشرات، امکان تداوم حضور عشایر در این مناطق و ادامه تأخیر در انجام کوچ ممکن نبود.

او اضافه نمود: بر همین اساس عشایر این استان در هفته جاری مراتع مناطق قشلاقی را به سمت مناطق ییلاقی ترک خواهند کرد.

بهرامی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا این کار با رعایت همه اصول بهداشتی انجام می گردد و به عشایر نیز توصیه شده حتی المقدور به جای کوچ زمینی، کوچ با خودرو را داشته باشند.

او اظهار کرد: از مجموعه هایی مانند ارتش، سپاه و نیروی انتظامی نیز تقاضا شده که در صورت امکان خودروهایی را برای جابه جایی عشایر از مناطق قشلاقی به ییلاقی در اختیار امور عشایر استان قرار دهند.

مدیرکل امور عشایر فارس اضافه نمود: توصیه ما این است که عشایر دام خود را نیز به وسیله خودرو جابه جا نمایند.

بهرامی گفت: با توجه به گستردگی مناطق عشایری و پراکندگی عشایر و همچنین ارائه آموزش های بهداشتی، تا به امروز هیچ موردی از تست مثبت ابتلا به بیماری کرونا در میان عشایر این استان گزارش نشده است.

او توضیح داد: به منظور حمایت از عشایر استان در این شرایط، پیشنهاد یاری به خانوار عشایر استان مطرح شده که این موضوع هنوز قطعی نیست و این پیشنهاد توسط استاندار فارس در سازمان برنامه وبودجه کشور در حال پیگیری است.

بهرامی اظهار کرد: جمعیت جامعه عشایری استان فارس مشتمل بر 30 هزار خانوار با 150 هزار نفر جمعیت است که متشکل از سه ایل عظیم قشقایی، خمسه و لر و هشت طایفه مستقل است.

بنا بر اعلام مدیرکل امور عشایر استان فارس، زمان کوچ عشایر بر اساس یک تقویم زمانی توسط ستاد کوچ تنظیم می گردد که این ستاد قبل از شیوع بیماری کرونا، زمان آغاز کوچ زمینی عشایر استان فارس به مناطق ییلاقی را پانزدهم فروردین 99 اعلام نموده بود.

بهرامی 24 اسفند پارسال گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا و خطری که ممکن است سلامت عشایر را تهدید کند، لزوم تأخیر در کوچ عشایر به وسیله ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا پیگیری شد و این ستاد نیز با این تأخیر موافقت کرد.

او اظهار کرد: هرچند تأخیر در کوچ ازنظر منابع طبیعی آسیب هایی به همراه دارد، اما در بعضی مواقع ازجمله مقطع کنونی که پای سلامت عشایر در میان است، چاره ای جز ایجاد تأخیر در انجام کوچ نیست.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 10409

به "شروع کوچ بهاره عشایر فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع کوچ بهاره عشایر فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید