با بعضی از جاذبه های دیدنی مشهد در فصل زمستان آشنا شوید

به گزارش مجله آزمون اول، جاذبه های دیدنی مشهد در زمستان

حقیقتا تا اسم سفر به شهر مقدس مشهد به میان می آید اکثر همه به یاد بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و زیارت از حرم امام هشتم شیعیان می افتند. با این که هیچ چیزی نمی تواند جای زیارت و یک دل سیر درد دل گفتن در ضریح این امام رضا (ع) را بگیرد اما این شهر مقدس و بزرگ، جاذبه های فراوانی دارد که شما در سفر به مشهد می توانید پس از زیارت خود به آن مکان ها نیز سر بزنید. با توجه به این که در نیمه پایانی و سرد سال قرار گرفته ایم، می خواهیم تا به اتفاق شما جاذبه های دیدنی مشهد در زمستان را مورد آنالیز قرار دهیم پس در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید.

با بعضی از جاذبه های دیدنی مشهد در فصل زمستان آشنا شوید

با توجه به این که سالانه بیش از 27 میلیون مسافر به شهر مقدس مشهد سفر می کنند و از این تعداد، بیش از 2 میلیون نفر آنان گردشگران خارجی هستند و اولین هدف هر گردشگری که شهر مشهد را برای سفر انتخاب می نماید، زیارت از حرم مطهر امام رضا (ع) است لذا؛ شهر مشهد یکی از بهترین و پر امکانات ترین شهر ایران برای پذیرایی از گردشگران می باشد.

اما در کنار حرم این امام بزرگ، شهر مشهد جاذبه های دیدنی دیگری در خود دارد که هر مسافر و گردشگر و یا حتی ساکنین این شهر نیز از وجود آن ها استفاده می کنند. با توجه به این که در سردترین فصل سال هستیم و از نظر آب و هوایی شهر مشهد سرد و خشک است، امروز می خواهیم تا در ادامه برخی از جاذبه های دیدنی مشهد در زمستان را با شما خوانندگان عزیز و محترم خبرنگاران مورد آنالیز قرار دهیم.

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

اولین جایی که می خواهیم به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی مشهد در زمستان به شما معرفی نماییم، پارک جنگلی وکیل آباد مشهد است. این پارک از سال 1348 تا به کنون به عنوان یکی از تفرجگاه های ییلاقی مردم شهر مشهد به شمار می رود. مساحت پارک وکیل در مشهد 70 هکتار می باشد و جزء مناطق ییلاقی شهر مشهد به شمار می رود. درختان این پارک با استفاده از قنات وکیل آباد آبیاری می شوند و سرچشمه این قنات بند گلستان است.

محل قرار گیری این پارک در فاصله 8 کیلومتری شمال غرب استان مشهد می باشد. جالب است بدانید که این پارک را فردی به نام حسین ملک وقف نموده و هم اکنون جزئی از محدوده خدماتی منطقه 9 شهرداری مشهد می باشد که وظیفه نگهداری این پارک را بر عهده گرفته است. این منطقه گردشگری در استان مشهد دارای درختانی کهنسال و رودخانه ای فصلی می باشد که همین موضوع باعث حکم فرما شدن زیبایی بی نظیری در پارک وکیل آباد مشهد شده است.

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد دارای شهر بازی بسیار بزرگی به نام کوهستان پارک شادی با انواع و اقسام وسایل تفریحی و باغ وحش وکیل آباد می باشد. باغ وحش وکیل آباد، تنها باغ وحش مشهد و خراسان رضوی می باشد. این باغ وحش دارای حیوانات گوشتخوار و علف خوار، آبزی، خزندگان و پرندگان می باشد. با این که این پارک در بهار و تابستان دیدنی تر است اما می تواند یکی از بهترین گزینه های گشت و گذار زمستانی هم در مشهد باشد.

روستای زُشک مشهد

مقصد بعدی که می خواهیم به عنوان جاذبه های دیدنی مشهد در زمستان به شما معرفی کنیم، روستای زُشک مشهد است. روستای زشک در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز و حدودا در فاصله 20 کیلومتری از شهر مشهد قرار گرفته است. این روستا در شهر شاندیز واقع شده و بر اساس سرشماری که توسط مرکز آمار ایران در سال 1385 انجام گرفت، جمعیت روستای زشک 2171 نفر اعلام گشت. البته، جمعیت این روستا در تابستان به دلیل آب و هوای بسیار مطبوعی که دارد، افزایش پیدا می نماید و به حدود 8 هزار نفر نیز می رسد. زشک در لغت برگرفته از زو اشک و به معنای چشمه های جوشان است.

وجود چشمه سارهای متعدد و منحصر به فرد، به این مکان ، زیبایی فوق العاده ای بخشیده و این روستا را به عنوان یکی از دیدنی ترین مکان های شهر مشهد تبدیل نموده است. روستای زشک به دلیل دارا بودن چشم اندازهای بسیار زیبا، آب و هوای معتدل و نیز باغ های سرسبز میوه به عنوان یکی از بهترین مناطق ییلاقی شهر مشهد شناخته می شود.

همچنین این روستا به علت وجود چشمه سارهای متعدد در دل طبیعتش، آب کافی برای کاشت انواع محصولات باغی را دارا می باشد. محصولاتی همچون گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو از جمله محصولات باغی روستای زشک می باشند. علاوه بر میوه های این روستا، می توان به نان های محلی که در زشک پخت می شود نیز اشاره نمود که هواداران بسیاری داشته و باعث ورود گردشگران زیادی به این روستا می شود.

برای رفاه حال مسافران و گردشگران ، بخش های خدماتی بسیاری مانند رستوران و چایخانه های سنتی نیز در این منطقه دایر شده است. تا به الان در این متن درباره زیبایی های این روستای مشهدی گفتیم ولی باید اشاره کنیم که یکی از زیباترین مناطق مشهد برای گشت و گذار در فصل زمستان که به عنوان جاذبه های دیدنی مشهد در زمستان معرفی می شود، همین روستای زشک است.

بازار رضا مشهد

بازار رضا یکی از دیدنی های مشهد است که مناسب برای تمام فصول و علی الخصوص فصل زمستان است و از این رو ما آن را به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی مشهد در زمستان به شما معرفی می کنیم. روزانه در این بازار تعداد زیادی از مسافران و کسانی که عاشق خرید هستند مراجعه می کنند. این بازار در ضلع شرقی خیابان امام رضا (ع) در حد فاصل بین میدان 17 شهریور و فلکه آب شهر مشهد قرار گرفته است.

بازار رضا از مهم ترین و بزرگ ترین مراکز خرید زائران و گردشگرانی که به قصد زیارت حرم امام رضا به این شهر سفر می کنند و می خواهند تا به رسم تبرک سوغاتی بخرند، می باشد. این بازار دیدنی مشهد هم زمان با تخریب مغازه های اطراف حرم جهت توسعه حرم امام رضا (ع) در سال 1354 که با معماری ایرانی اسلامی ساخته شده بود شروع به کار کرد.

مغازه داران و کسبه ای که در اطراف حرم امام رضا (ع) مغازه آن ها تخریب شده بود به بازار رضا نقل مکان کردند. این بازار از 2 طبقه مجزا و دو دالان ساخته شده است و در حال حاضر 1711 واحد تجاری در آن فعالیت می کنند که تعداد زیاد واحدهای آن حکایت از عریض و طویل بودن بازار دارد. طول این بازار 1 کیلومتر است.

طبقه اول این بازار دارای فروشگاه های بزرگ با کالاهای متنوعی همچون جانماز، تسبیح، عطر مشهد، زرشک، وسایل تزیینی، انگشترهای فیروزه و دیگر کالاها است. در طبقه دوم این بازار دیدنی مشهد نیز کارگاه هایی که مشغول به ساخت صنایع دستی، طلاسازی، گلدوزی، فیروزه تراشی هستند وجود دارد. وقتی به بازدید از بازار رضا می روید به دلیل تنوع اجناس و دیدن مغازه ها متوجه گذر زمان نمی شوید و از آن همه تنوعی که در این بازار وجود دارد می توانید نهایت لذت را ببرید.

موقعیت بازار و نزدیکی آن به حرم امام رضا (ع) همیشه مورد توجه اکثر زائران و گردشگران بوده است به طوری که به راحتی می توانند از این بازار تمامی اجناس و سوغاتی های مورد احتیاج خود را تهیه کنند. برای کسانی که قصد خرید از بازار رضا را دارند باید در ساعت 9 صبح تا 10 شب به این بازار مراجعه کنند.

پارک طبیعی هفت حوض

جاذبه بعدی که می خواهیم برای این فصل و به عنوان جاذبه های دیدنی مشهد در زمستان به شما معرفی نماییم، پارک طبیعی هفت حوض است. پارک طبیعی هفت حوض مشهد در فاصله 7 کیلومتری جنوب شرقی مشهد میان کوه های خلج در این شهر واقع شده است. وسعت منطقه هفت حوض مشهد حدود 570 هکتار می باشد.

فضایی کاملا بکر که دارای آرامش غیر قابل وصفی می باشد. این منطقه در فصل بهار با شکوفه زدن گل های زیبای شقایق جذابیت منطقه هفت حوض دو چندان می شود. صدای پیش زمینه ای که به طور اتوماتیک در این پارک طبیعی به گوش می خورد صدای جاری بودن آب در حوضچه ها است.

این منطقه هنوز جزء مناطقی واقع شده است که چندان بین عموم مردم شناخته شده نمی باشد از این رو بکر بودن خود را همچنان حفظ نموده است. با این وجود برخی از گردشگرانی که به مشهد می روند به قصد زیارت به سمت منطقه هفت حوض هم می روند تا گوشه ای از طبیعت زیبایی که در این شهر وجود دارد را مشاهده کنند.

به دلیل جریان داشتن آب در طول سالیان طولانی و ریزش آن از حوضچه ای به حوضچه دیگر و همچنین جنس سنگ های آن، به مرور زمان حوضچه های طبیعی بسیار زیبایی در دل سنگ ها به وجود آمده است. آب از حوضچه ای به حوضچه دیگر می ریزد، برخی از هفت حوضچه ای که در این منطقه در امتداد هم در مسیری 1690 متری قرار دارند به اندازه یک استخر کوچک هستند.

به این پدیده طبیعی حوض های متعدد می گویند که بر اثر فرسایش شیمیایی توسط باران باران های اسیدی در بستر یکی از شاخه های رودخانه طرق به سمت بنالود به وجود آمده است. زمین های این منطقه به این دلیل که از جنس آهک و نرم بوده دچار فرسایش شدید شده اند و باعث به وجود آمدن یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در این منطقه شده اند.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: الی گشت
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2165

به "با بعضی از جاذبه های دیدنی مشهد در فصل زمستان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با بعضی از جاذبه های دیدنی مشهد در فصل زمستان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید