بورس به قله رسید ، چرا بورس دو ساعته 10 هزار واحد صعود کرد؟

به گزارش مجله آزمون اول، شاخص بورس امروز 14 بهمن ماه در ساعات آغازین معاملات، بیش از 10 هزار واحدرشد کرد که صعودی کم سابقه است که یک کارشناس بازار سرمایه، دلیل آن را رشد همزمان سهم های بزرگ در کنار سهم های کوچک می داند.

بورس به قله رسید ، چرا بورس دو ساعته 10 هزار واحد صعود کرد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، فرایند حرکت شاخص در ساعات ابتدایی معاملات یکنواخت و حدود 432 هزار واحد بود اما ناگهان ورق برگشت و طی دو ساعت شاخص با 10 هزار واحد صعود به رقم بیش از 438 هزار واحد رسید. می توان گفت امروز از صدر تا ذیل بازار سبزپوش است و تقریبا اکثرا سهم ها افزایشی بودند.

این درحالی است که بازار سرمایه روز گذشته فرایندی پرنوسان را تجربه کرد؛ به طوریکه شاخص کل در ساعات ابتدایی 426 هزار و 184 واحد بود اما در میانه معاملات به 422 هزار و 587 واحد کاهش یافت و در نهایت با فرایندی رو به رشد به رقم 428 هزار و 216 واحد رسید.

در این راستا یوسف هاشمی یک کارگزار در خصوص دلیل رشد 10 هزار واحدی شاخص کل بازار سرمایه شرح داد: مهمترین دلیل این رشد این است که امروز اقبال بازار هم روی سهم های بزرگ و بنیادی زیاد بود و هم در زمینه سایر سهم ها.

وی اضافه نمود: معمولا در روزهای گذشته اگر سهم های کوچک رشد می کردند رشد سهم های بزرگ عادی یا پرنوسان بود و اگر سهم های بزرگ رشد می کردند رشد سهم های کوچک عادی بود. اما امروز هم سهم های بزرگ یکجا روی بازار تاثیر زیادی گذاشتند و هم در کنار آن سهم های کوچک به صورت هم زمان رشد کردند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سال جاری سهم های بزرگ نسبت به سهم های کوچک رشد آن چنانی نداشتند، مطرح نمود: سال جاری رشد سهم های کوچک بسیار بیشتر از سهم های بزرگ بود. اصطلاحا در بازار سرمایه به آن سهم های جا مانده می گویند. با توجه به اینکه کلی قابلیت های پیشتازی بیشتری داشتند، سهم های جامانده بازار بودند. این جاماندگی امروز نسبت به سایر سهم ها در حال جبران است. از آنجاکه سهم های بزرگ هرکدام به تنهایی در شاخص تاثیر زیادی دارند رشد همزمان آن ها باعث رشد این چنینی شاخص کل می گردد.

وی یادآور شد امروز هر کدام از سهم های بزرگ مانند فولاد مبارکه، ملی مس، مپنا، همراه اول که به تنهایی در شاخص تاثیر زیادی دارند امروز با رشد زیادی روبرو بودند. هرکدام از آن ها سهم های بزرگی هستند که معمولا همزمان با یکدیگر رشد نمی کردند.

  • بورس به قله رسید

معاملات امروز بازار سرمایه با رشد بیش از 10 هزار واحدی شاخص کل به انتها رسید که می توان گفت یک اتفاق نادر در بازار سرمایه به شمار می رود.

فرایند صعودی همزمان سهام شرکت های بزرگ از جمله فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، مخابرات ایران، گروه مپنا، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت ارتباطات سیار ایران باعث شد شاخص کل بازار سرمایه امروز 10 هزار و 664 واحد رشد و قله 438 هزار و 881 واحد را فتح کند.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن نیز با 3680 واحد رشد رقم 145 هزار و 542 واحد را ثبت کرد.

امروز 779 هزار معامله توسط معامله گران بازار انجام شد که 42 هزار و 565 میلیارد ریال ارزش داشت که نسبت به روز گذشته افزایشی بود. همچنین نمادهای بانک تجارت و ملت، فولاد مبارکه اصفهان، سایپا، ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات ایران و توسعه معاون و فلزات نمادهای پربیننده امروز بورس بودند.

  • فرایند صعودی فرابورس

فرابورس نیز از رشد شاخص کل بورس تبعیت کرد و شاخص کل این بازار نیز با 121 واحد رشد به رقم 5537 واحد رسید. در این بازار 350 هزار معامله به ارزش 18 هزار و 714 میلیارد ریال انجام شد که تعداد آن نسبت به روز گذشته کاهشی و ارزش آن افزایشی بود.

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب آهن اصفهان، صنایع ماشین های اداری ایران، سرمایه گذاری مس سرچشمه، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، پتروشیمی زاگرس و مدیریت انرژی امید تابان هور نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را در فرابورس داشتند و سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، قاسم ایران، س. توسعه و عمران استان کرمان، سیمان لار سبزوار و بانک دی نمادهای پربیننده فرابورس بودند.

  • رشد بورس تهران از ابتدای سال تا به امروز | 139 درصد بازدهی

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 6179

به "بورس به قله رسید ، چرا بورس دو ساعته 10 هزار واحد صعود کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس به قله رسید ، چرا بورس دو ساعته 10 هزار واحد صعود کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید