خاک، ثروت ملی و یک منبع طبیعی آسیب پذیر است

به گزارش مجله آزمون اول، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خاک، ثروت ملی و یک منبع طبیعی آسیب پذیر است. همچنین، مخزن عناصر غذایی مورد احتیاج رشد و اصلی ترین بستر رویش گیاه می باشد.

خاک، ثروت ملی و یک منبع طبیعی آسیب پذیر است

به گزارش خبرنگاران- دکتر امیر فتوت، امروز در نشست تخصصی بیمه کشاورزی و مدیریت بلایای طبیعی که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، در مورد اهمیت خاک، اظهار کرد: ذخیره گاه آب برای رشد گیاه، تامین کننده هوای مورد احتیاج رشد ریشه ها، پالایندگی بسیار قوی، مخزن مهم گازهای گلخانه ای در زمین و ... از جمله ویژگی های مهم خاک است.

وی در مورد مهم ترین دلایل فرسایش خاک و رسوب در کشور، اضافه کرد: بهره برداری نادرست از منابع خاک و تغییر کاربری ها، تبدیل اراضی مرتعی و جنگلی به کشاورزی، عملیات عمرانی، جاده سازی، معدن کاری، چرای مفرط مراتع و شخم زدن در جهت شیب از جمله مهم ترین دلایل است.

فتوت مطرح کرد: معرفی خاک به عنوان یک ثروت ملی، یک منبع طبیعی حساس و آسیب پذیر یا یک سامانه زیستی مهم از نظام اکولوژیک، تبیین حقوقی ارزش اقتصادی خاک و مستندسازی به منظور جلوگیری از استفاده نامناسب از منابع خاک، اهداف فرعی قانون خاک را شامل می گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد توضیح داد: تدوین بنیان های حقوقی ناظر بر نحوه استفاده، مدیریت و بهره برداری پایدار از منابع خاک، حفاظت، احیاء، اصلاح و ارتقاء بهره برداری بهینه از منابع خاک و تدوین مبانی حقوقی برای جلوگیری از تغییرات نامناسب منابع خاک از جمله اهداف اصلی تدوین قانون خاک است.

دکتر حسین ثنایی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه این نشست، در مورد پدیده های زیان بخش جوی، اظهار کرد: بیش از 80 درصد کشاورزان خرده پا در معرض مخاطرات جوی هستند. مخاطراتی که امنیت غذایی، درآمد و زندگی معمولی شان را در معرض خطر قرار می دهد. از طرفی متاسفانه در اثر تغییر اقلیم بر تکرار وقوع و شدت پدیده های زیان بخش جوی مانند سیل و خشکسالی اضافه نموده شده است.

وی گفت: آسیب های ناشی از این مخاطرات با ضعف مدیریتی ترکیب شده و مسائل آن ها را دو چندان می نماید. همچنین کمبود منابع طبیعی، کیفیت نهاده ها و تکنولوژی، حمل و نقل و انبارداری، ارتباط با بازار و خدمات اقتصادی، این کشاورزان خرده پا را در برابر از دست دادن محصولات، آسیب پذیر نموده و توان آن ها را می فرساید.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: WRMF یک سازمان مشترک بین برنامه دنیای غذا و سرمایه دنیای برای توسعه کشاورزی است که در سال 2008 تاسیس شد تا در جهت تامین امنیت غذایی دنیا، آسیب پذیری کشاورزان خرده پا را نسبت به پدیده های زیان بخش جوی و سایر مخاطرات کاهش دهد.

وی در مورد فعالیت های WRMF، اظهار داشت: پژوهش های عملیاتی با کیفیت، پیدا کردن و یا افزایش راه حل های مدیریت ریسک پدیده های زیانبخش جوی در جهت امنیت غذایی و کشاورزی و به کار بستن ابتکارات و نوآوری ها برای یافتن راه حل های مناسب در مدیریت ریسک مانند شاخص بیمه کشاورزی از جمله فعالیت ها است.

ثنایی نژاد مطرح کرد: بیمه یک عنصر حیاتی در توسعه کشاورزی و مدیریت ریسک در کشورهای در حال توسعه است و دسترسی به آن به خصوص برای آسیب پذیرترین کشاورزان سخت است. WRMF در استفاده از بیمه برای کاهش ریسک برای کشاورزان خرده پا و ابزارهای ابداعی مبتنی بر شاخص های بیمه پیشرو بوده است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 1251

به "خاک، ثروت ملی و یک منبع طبیعی آسیب پذیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاک، ثروت ملی و یک منبع طبیعی آسیب پذیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید