خطر سقوط غول های صنعتی با کسادی بازار کرونازده طلای سیاه ، کاهش بی سابقه قیمت نفت ادامه دارد؟

به گزارش مجله آزمون اول، محمد علی صادقی گفت: براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، کاهش 435 هزار بشکه ای تقاضای جهانی نفت در 10 سال گذشته بی سابقه بوده و اقتصاد های صنعتی را با خطر سقوط روبرو نموده است.

خطر سقوط غول های صنعتی با کسادی بازار کرونازده طلای سیاه ، کاهش بی سابقه قیمت نفت ادامه دارد؟

گروه مالی خبرنگاران، سازمان بهداشت دنیای از تداوم شرایط ابتلا به کرونا وهمه گیری دنیای آن خبر داده است، کشور استرالیا که گرم ترین روز های خود را سپری می نماید با ثبت ابتلای شهفرایندان خود به کرونا امیدواری برای نابودی این ویروس تهاجمی را در ماه های گرم سال ناامید کرد، ویروسی که همه گیری و شیوع بالای آن بیش از 120 کشور دنیا را درگیر و اقتصاد های بسیاری را در خطر رکود و منفی شدن رشد مالی قرار داده است. شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا در روز های اخیر و محدود سازی سفراز اروپا به آمریکا خطر کاهش قیمت نفت که در هفته گذشته با افت 27 درصدی تا مرز 30 دلار سقوط کرد را برای هفته های آینده افزایش داده است. بازار های نفت کاهش شیب قیمت را تجربه می نمایند، شیبی که تغییر جهت آن به سمت سربالایی بسته به کشف و فراوری انبوه واکسن کرونا و بازگشت تعاملات و ارتباطات تجاری ومالی به روال دنیای قبل از کروناست. کاهش بی سابقه قیمت نفت در 10 سال اخیر بعد از همه گیری کرونا و اثرات آن بر اقتصاد دنیای موضوع گفتگوی ما با محمد علی صادقی؛ کارشناس حوزه نفت و انرژی است که در ادامه تقدیم می گردد.

ویروس کرونا وهمه گیری دنیای این بیماری تا چه اندازه بر کاهش قیمت نفت دنیای موثر بوده است؟ آیا عوامل دیگری نیز بر این مساله تاثیر گذار هستند؟

ویروس کرونا پکیج عوامل تاثیر گذار در کاهش قیمت نفت را تکمیل کرد، گسترش ویروس کرونا دربسیاری از کشور های دنیا سبب کاهش مسافرت های هوایی و زمینی و به تبع آن کاهش احتیاج به مصرف سوخت و از رونق افتادن صنعت هوایی و گردشگری شد. کاهش تقاضای نفت و از بین رفتن توازن بین عرضه و تقاضا، کاهش قیمت نفت را در پی داشت. رسانه ای شدن تبعات ابتلا به شیوع کرونا و مسری بودن آن نفت را با کاهش بیست درصدی تقاضای دنیای رو به رو کرد، فرایند نزولی کاهش تقاضا قیمت نفت را تا نزدیک به بشکه ای 30 دلار در هفته گذشته کاهش داد. بی تردید کاهش تقاضای چین در دو ماه گذشته به عنوان یکی از عظیمترین وارد نمایندگان نفت به دلیل تعطیلی بخش عظیمی از فراوری این کشور نقش عمده ای در کاهش قیمت نفت داشته است. کاهش تقاضای دنیای برای خرید نفت افت بی سابقه ای را در بازار های نفت رقم زد، بنحوی که براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی رشد تقاضای نفت در سه ماه گذشته 435 هزار بشکه در روز کاهش داشته که در ده سال گذشته بی سابقه بوده است.

عربستان سعودی و روسیه از سال 2016 تا کنون بر سر قیمت و عرضه نفت چالش هایی را پشت سر گذاشته اند چالش هایی که کاهش قیمت نفت توسط عربستان در آن بسیار تاثیر گذار بوده است. عربستان سعودی با افزایش عرضه یا تخفیف های ویژه و ارزان فروشی به دنبال ایجاد تنگنا بر سر راه کشورهایی مثل ونزوئلا و ایران بود، علی رغم کوشش های روسیه، ایران و ونزوئلا که به دنبال افزایش قیمت نفت بودند، عربستان سعودی با عرضه بیشتر منجر به کاهش قیمت نفت شد. سعودی ها می دانستند کشور های عنوان شده وابستگی شدیدی به درآمد های نفتی دارند لذا با افزایش عرضه سیاست آسیب پذیری درآمد های نفتی این کشور ها را افزایش دادند. با آنکه اصلی ترین سیاست جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته در اوپک ثبات قیمت نفتی و جلوگیری از کاهش قیمت نفت بوده، اما سعودی ها از این محمل برای کاهش درآمد ایران استفاده کردند تا با ابزار عرضه نفت بیشتر علیه اعضای اوپک و بازار ها اقدام نمایند، به ویژه در سیاست هایی که از نفت شل آمریکا حمایت می نماید عربستان سعودی با سیاست هایی در جهت افزایش تقاضا برای نفت شل آمریکا همواره نشان دادند در سیاست های نفتی دنباله رو سیاست های آمریکا هستند لذا نقش سعودی ها در کاهش قیمت نفت را در کنار تاثیر گذاری ویروس کرونا نمی توان نادیده گرفت.

آیا فرایند کنونی با توجه به تحریم نفتی ایران تغییر چندانی در صادرات و فراوری نفت ایران به دنبال خواهد داشت؟

فراوری کنونی نفت جمهوری اسلامی ایران یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز است که بخشی از آن به مصرف داخلی و بخشی هم به مشتریان محلی و منطقه ای، چون کشور های ترکیه، عراق، افغانستان و گرجستان صادر می گردد، وابستگی برخی از کشور های منطقه ای به نفت ایران مانع کاهش صادرات نفت ایران می گردد، اما کاهش فراوری به دلیل کاهش قیمت ها به صورت مقطعی در همه فراوری نمایندگان نفتی رفتاری طبیعی است تا زمانی که نفت مجددا به روال افزایش قیمت خود بازگردد تا عرضه نفت به حالت معمول بازگردد. از طرف دیگر همواره در اولین ماه های سال به دلیل مساعد شدن آب و هوا و رشد گردشگری و مسافرت ها رونق بازار نفت بیشتر می گردد که در این شرایط شیوع کرونا قضیه متفاوت است. در ادامه هم رفته رفته به دلیل گرم شدن هوا و کاهش احتیاج به انرژی برای مصارف گرمایشی این بخش از تقاضا باز هم کاهشی می گردد.

با توجه به اینکه بسیاری از کشور های اروپایی نیز با ویروس کرونا دست وپنجه نرم می نمایند، آیا فرایند کنونی و کاهش عرضه نفت می تواند صنایع و اقتصاد اروپا را نیز تحت تاثیر قرار دهد؟

پازل افزایش عرضه نفت که کاهش قیمت نفت را در پی داشته است، قیمت بسیاری از کالا ها را کاهش داده است، کاهش سی درصدی قیمت نفت فراوریات صنعتی و کشاورزی را کاهش داده است. گسترس ویروس کرونا رشد اقتصاد دنیا را منفی نموده است، کاهش رشد مالی در کشور های صنعتی بسیار مشهود است. ویروس کرونا زمانی به کشور های صنعتی تحمیل شد که کشور های صنعتی بدهی های هنگفتی به یکدیگر دارند، این مساله چشم انداز مالی کشور های صنعتی را با خطراتی رو به رو نموده است، ضمن اینکه چاپ بدون پشتوانه دلار که منجر به سقوط اقتصاد های عظیم می گردد شرایط بلاتکلیفی را بر اقتصاد کشور های صنعتی تحمیل نموده است، قدرت های عظیم بر آن هستند تا با سیاسی نشان دادن ویروس کرونا سایر کشور ها را ملزم به حمایت های مالی از هم نمایند، با این تحلیل که عدم حمایت از هم منجر به سقوط سریع تر اقتصاد های عظیم می گردد در حالی که فرایند کنونی نشان می دهد بسیاری ازاقتصاد ها با چالش های عظیمی رو به رو خواهند شد.

برخی از کارشناسان سازمان بهداشت دنیای ادعا می نمایند که با شروع فصل گرما ویروس کرونا ریشه کن نمی گردد، چرا که اطلاعات دقیقی از رفتار میهمان ناخوانده ای که شناخت چندانی درباره آن وجود ندارد به دست نیامده است، اگر ویروس کرونا تا ماه های گرم سال آینده همچنان جوامع را درگیر کند بازار های دنیای و اقتصاد دنیای چه چالش هایی در پیش رو خواهد داشت؟

از زمان گسترش و شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشور های دنیا از جمله چین، ایتالیا وبرخی از شهر های عظیم در کشور های آسیایی و اروپایی با قرنطینه سازی به دنبال کاهش آسیب پذیری از ویروس کرونا برآمدند، قرنطینه شهر ها به معنای افزایش صدمات بر بدنه اقتصاد کشورهاست، بعد از چین کشور های اروپایی دچار آسیب های مالی شدیدی شدند، به نظر می رسد دنیا در ابتدای تاثیر گذاری ویروس کرونا حرکت می نماید وهنوز به میانه آن نرسیده ایم، رسیدن به نیمه های تاثیر گذاری بیماری وهمه گیری دنیای آن منجر به تغییرات عدیده ای در اقتصاد های دنیا خواهد شد، اقتصاد هایی با ساختار های قوی دچار صدمات کمتری می شوند لذا تا زمان نتایج قطعی از زمان سرانجام پذیری یا فراوری واکسن کرونا نمی توان پیش بینی دقیقی از افت مالی کشور ها یا کاهش قیمت انرژی ارائه داد.

آیا کاهش قیمت نفت در ماه های پیش رو ادامه خواهد داشت؟ تحلیل شما از شرایط بازار نفت چیست؟

بازار نفت هیچ گاه به صورت مستمر کاهش قیمت نفت را تجربه ننموده است، کاهش قیمت نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا در هفته گذشته کمتر از چند روز رخ داد، این کاهش قیمت به دلیل آنی بودن آن زودگذر خواهد بود، زمانی کاهش قیمت نفت تداوم می یابد که در طول ماه شاهد کاهش یک دلار، دو دلار قیمت نفت باشیم، کاهش غیر مترقبه قیمت نفت به معنای موقتی بودن آن است، هر چند بازیگران بازار های نفتی، چون عربستان سعودی همواره برای مصرف نمایندگان دردسر هایی درست نموده اند، اما بازار نفت در هفته های آینده فرایند مثبت خود را طی خواهد نمود، کاهش عرضه منجربه افزایش قیمت می گردد چرا که شرایط کنونی تامین نماینده احتیاج بازار نفت دنیای نیست، عربستان سعودی با فراوری 10 میلیون بشکه نفت در روز، آمریکا 15 میلیون بشکه، روسیه 10 میلیون و چین 6 میلیون قادر به تامین احتیاج بازار های دنیای در روز نیستند، لذا فشار احتیاج های دنیای با افزایش تقاضا مانع از استمرار کاهش قیمت نفت خواهد شد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 8096

به "خطر سقوط غول های صنعتی با کسادی بازار کرونازده طلای سیاه ، کاهش بی سابقه قیمت نفت ادامه دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر سقوط غول های صنعتی با کسادی بازار کرونازده طلای سیاه ، کاهش بی سابقه قیمت نفت ادامه دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید