خواص اعجاب انگیز ریواس

ریواس یک گیاه منحصر به فرد با تاریخچه ای بسیار جالب است و به خانواده گیاهان Polygonaceae تعلق دارد. از لحاظ علمی، گیاهانی چند ساله هستند که قسمت بالایی برگ های آن از ریزوم (ساقه های زیر زمینی) ضخیم تشکیل شده است.

خواص اعجاب انگیز ریواس

مزایا و خواص استفاده از ریواس برای سلامتی انسان شامل توانایی آن به منظور بهبود فرآیند هضم، تحریک رشد استخوان، یاری به کاهش وزن، پیشگیری از آسیب های عصبی، بهبود سلامت پوست، پیشگیری از ظهور علائم اولیه آلزایمر، جلوگیری از ابتلا به سرطان، بهینه سازی متابولیسم، بهبود گردش خون و محافظت از سلامت قلب و عروق در شرایط گوناگون.

اگرچه ریواس به طور گسترده ای به عنوان یک سبزی در نظر گرفته می گردد، اما در آمریکا به عنوان میوه شناخته می گردد، زیرا به طور عمده به عنوان یک میوه در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. ساقه های ریشه ای در حقیقت قسمت های متداول مورد استفاده ریواس هستند که برخی مواقع به عنوان یک دسر یا یک ماده در غذاهای شیرین استفاده می گردد.

ارزش غذایی ریواس

یکی از دلایل اصلی اینکه مردم ریواس را کشت و مصرف می نمایند، به دلیل ارزش غذایی بالای آن است. این ماده غذایی سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها، ترکیبات ارگانیک و دیگر مواد مغذی است که برای سلامتی بدن هر فرد مناسب است. تعدادی از این ترکیبات مغذی عبارتند از: فیبر غذایی، پروتئین، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین های گروه B، کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم. با توجه به ترکیبات ارگانیک ریواس، این ماده خوراکی یک منبع غنی از فلاونوئیدهای پلی فنل نظیر بتا کاروتن، لوتین و زآگزانتین است.

مزایای مصرف ریواس برای سلامتی انسان

بیایید به لیست فواید بهداشتی که علاوه بر تأمین مواد مغذی ریواس می تواند به بدن ارائه دهد، نگاهی بیندازیم.

1.کاهش وزن

ریواس یکی از سبزیجات با کالری کم است و اغلب در میان افرادی که در کوشش برای کاهش وزن خود هستند، از محبوبیت ویژه ای بر خوردار است. مصرف آن همچنین برای افرادی که می خواهند وزن خود را در حالت ایده آل نگه دارند و سالم باقی بمانند، توصیه می گردد. 100 گرم ریواس حاوی 21 کالری است، در نتیجه می توانید ریواس را با خیالی آسوده و راحت مصرف کنید. تاثیری که ترکیبات متنوع ارگانیک در ریواس بر متابولیسم بدن می گذارد نیز می تواند به میزان قابل توجهی در کاهش میزان چربی بدن موثر باشد و روند آن را تسریع بخشد.

2.درمان بیماری های قلبی عروقی

ریواس حاوی مقادیر بسیار اندکی چربی و کلسترول است. در حقیقت مصرف این ماده غذایی می تواند سطح کلسترول خوب را به دلیل وجود فیبر رژیمی کاهش دهد. علاوه بر این، وجود میزان قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها در ریواس سبب می گردد که از فعالیت رادیکال های آزاد در ایجاد بیماری های قلبی و طیف وسیعی از دیگر مسائلی بهداشتی خطرناک پیشگیری کند.

3.یاری به فرآیند هضم

دستگاه گوارش هر فردی نقش کلیدی در سلامت کلی بدن ایفا می نماید، در نتیجه بسیار حائز اهمیت است که سیستم گوارش خود را سالم و در وضعیت مطلوبی نگه دارید. مقدار بالای فیبر رژیمی موجود در ریواس ممکن است سلامت یک سیستم گوارش را با افزایش حرکت های روده ای منظم تضمین کند. ریواس به طور کلی معمولا به عنوان یک درمان برای یبوست مورد استفاده قرار می گیرد.

4.جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر

مطالعه ای در سال 2016 نشان داد که ترکیب گلوکوزید و راپونتیسین موجود در ریواس می تواند از ظهور علائم آلزایمر پیشگیری کند. یکی از مهمترین ویتامین های موجود در ریواس ویتامین K. است که نقش اساسی در سلامت مغز و اعصاب دارد. این ویتامین می تواند از اکسیداسیون سلول های مغزی جلوگیری کند و از طرفی موجب افزایش فعالیت های شناختی مغز گردد، در نتیجه سبب به تعویق انداختن یا حتی پیشگیری از ظاهر شدن علائم بیماری آلزایمر در فرد مصرف نماینده می گردد.

5. بهبود سلامت استخوان ها

ویتامین K. همراه با نقش آن در محافظت از مغز در مقابل نا هنجاری های عصبی، سبب افزایش فعالیت استئوتروپیک (استخوان ساز) می گردد، این بدان معنا است که رشد و ترمیم استخوان ها را تحریک می نماید. به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در ریواس، این سبزی به طور کلی دارای یک نقش کلیدی در حفاظت از استخوان ها را دارد.

6. پیشگیری از ابتلا به سرطان

بنا به ادعای محققان دانشگاه ملی سنگاپور، آنتی اکسیدان ها در سال های اخیر به دلیل توانایی های شان در خنثی سازی رادیکال های آزاد در سراسر بدن، به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته اند، حال معین شده است که رادیکال های آزاد محصول متابولیسم سلولی هستند که می توانند سلول های سالم را دچار جهش یا مرگ نمایند که معمولا سبب سرطان یا سایر بیماری های مزمن می گردد. ریواس از رو، منبع فوق العاده ای از بتا کاروتن و سایر ترکیبات پلی فنولی مانند لوتین و زآگزانتین است که به شیوه ای مشابه با ویتامین A. عمل می نماید و پوست و چشم را از اثرات منفی رادیکال های آزاد محافظت می نماید. مقدار مناسب آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی می تواند در پیشگیری از ابتلا به پیری زودرس، آب مروارید، دژنراتیو ماکولا و چین و چروک یاری کند. همچنین، این ترکیبات پلی فنولیک در جلوگیری از ابتلا به سرطان دهان و ریه دارای نقش مهمی هستند.

7.بهبود گردش خون

وجود مقادیر بالای مس و آهن در ریواس، به منظور تحریک فراوری گلبول های قرمز جدید کافی است و سبب افزایش تعداد کلی گلبول های قرمز در بدن و همچنین اکسیژن رسانی به قسمت های ضروری بدن، در نهایت موجب بهبود عملکرد آن ها و افزایش متابولیسم کلی در بدن می گردد.

8.کنترل دیابت

ریواس یک منبع طبیعی از منگنز است که توانایی تنظیم قند خون را دارد. در نتیجه، به افراد دیابتی پیشنهاد می گردد این ساقه قرمز رنگ را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند تا سطح قند خون شان تنظیم گردد.

موارد احتیاط

با توجه به ماهیت ریواس، اگر سابقه مسائل کلیه دارید یا از مسائل معینی در دستگاه گوارش رنج می برید، باید از مصرف این ماده غذایی دوری کنید، زیرا ممکن است مصرف آن شرایط شما را بدتر کند. علاوه بر این احتیاط کنید که بچه ها یا حیوانات خانگی برگ های ریواس را نخورند. برخی از موارد مرگ ناشی از سطوح سمی اسید اگزالیک موجود در برگ های این گیاه وجود دارد. به غیر از این موارد استثنایی که گفته شد، ریواس یک ماده غذایی خوشمزه و سودمند برای شما و خانواده است، بنابراین می توانید از مصرف آن لذت ببرید!

منبع: ایسنا

منبع: همگردی

به "خواص اعجاب انگیز ریواس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص اعجاب انگیز ریواس"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید