دیپلمات های غربی: ایران اوائل جولای به مرز ذخائر اورانیوم مجاز در برجام می رسد

به گزارش مجله آزمون اول، دیپلمات های غربی آدینه گفته اند انتظار می رود ایران اوایل ماه جولای به سقف ذخائر اورانیوم مجاز در توافق هسته ای برجام برسد.

دیپلمات های غربی: ایران اوائل جولای به مرز ذخائر اورانیوم مجاز در برجام می رسد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ایران ظرف سه ماه گذشته ذخائر اورانیوم خود را تنها به میزان اندکی افزایش داده، اما دیپلمات های غربی آدینه گفته اند تردیدی وجود ندارد تردید اخیراً فراوری ذخائر اورانیوم خود را افزایش داده است.

آژانس بین الملل انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود که امروز آدینه منتشر شد بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته ای برجام را تأیید کرد. در این گزارش تصریح شده ذخایر مواد هسته ای ایران هنوز از سقف های مجاز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فراتر نرفته است.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه (18 اردیبهشت ماه) در بیانیه ای اظهار داشت میخواهد در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام بعضی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند.

جمهوری اسلامی در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای صادر شده به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی اقدام نمایند، در غیر این صورت، ایران به صورت مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگری را متوقف خواهد نمود.

به همین دلیل بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز 30 اردیبهشت اظهار داشت، در راستای اجرای ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، ظرفیت فراوری غنی سازی اورانیوم 3.67 کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش می یابد.

اتحادیه اروپا روز 19 اردیبهشت ماه با صدور بیانیه ای ضرب الاجل ایران را رد کرد و گفت قویاً به ایران توصیه می نماید از انجام اقداماتی که موجب تشدید مسائل می گردد، خودداری کند.

علی رغم این آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش روز آدینه خود اظهار داشت ذخائر اورانیوم با غنای 3.67 درصد ایران از 163.8 کیلوگرم در ماه فوریه به 174.1 کیلوگرم رسیده است. این میزان افزایش با افزایش 10-15 کیلوگرمی ذخائر اورانیوم ایران در هر سه ماه همخوانی دارد. در توافق هسته ای برجام، سقف ذخائر اورانیوم غنی شده ایران 202.8 کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

ذخائر آب سنگین ایران نیز از 124.8 متریک تن در ماه فوریه به 125.2 متریک تن رسیده است که این رقم نیز در محدوده سقف مجاز 130 متریک تن است.

دیپلمات های غربی به وال استریت ژورنال گفته اند علی رغم افزایش اندک ذخائر مواد هسته ای ایران، این کشور به احتمال زیاد فراوری اورانیوم خودش را افزایش داده، اگرچه هنوز میزان این افزایش معین نیست. دیپلمات ها گفته اند ایران ممکن است اوایل ماه جولای به مرز سقف اورانیوم مجاز خود در برجام برسد.

ضرب الاجل 60 روزه ایران به کشورهای اروپایی روز 7 جولای به خاتمه می رسد.

برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، تیرماه سال 1394 میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه 1+5) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی ها در اجرای آن و کوشش برای کاستن از مزایای مالی ایران از آن را شروع کرد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا این کارشکنی ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته ای خارج خواهد نمود.

ترامپ خاتمه سه شنبه 8 می 2018 (18 اردیبهشت ماه 1397) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم های متوقف شده علیه ایران را صادر کرد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 1475

به "دیپلمات های غربی: ایران اوائل جولای به مرز ذخائر اورانیوم مجاز در برجام می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات های غربی: ایران اوائل جولای به مرز ذخائر اورانیوم مجاز در برجام می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید