رونمایی داستان تهران همزمان با روز تهران

به گزارش مجله آزمون اول، کتاب داستان تهران نوشته سید محمد بهشتی همزمان با 14 مهرماه روز تهران در موزه امام علی (ع) رونمائی شد.

رونمایی داستان تهران همزمان با روز تهران

به گزارش خبرنگاران، این کتاب که توسط دفتر پژوهش های فرهنگی منتشر و به بازار کتاب عرضه شد، خوانشی فرهنگی از شهر تهران است؛ خوانشی مبتنی بر جایگاه تهران در عرصه تاریخ تعاملات جهانی، نقش تهران در سرزمین ایران، بستر طبیعی،تاریخچه شهر شدن، و تأمل در کیستی تهرانی ها است.

در مراسم رونمائی از این کتاب که در انتها آن سیدمحمد بهشتی کتاب را برای علاقه مندانش امضاء کرد، وی گفت: از نیمه دوم دهه 40 ، تهران به مرور به ناکجا تبدیل شد. ناکجایی که به مرور با معیارهای برنامه ریزی شهری امکان توصیف داشت.

او با بیان این که از اوایل دهه 40 خیابان های تهران با عدد و رقم و متر مانند خیابان سی متری، یا 45 متری معرفی می شوند، بیان نمود: در گذشته خیابان ها نام، مشخصات و شخصیت داشتند، اما ناگهان ناکجا شدند و آن ها را با عدد مشخص کردند.

وی در ادامه با بیان این که از نیمه دوم دهه 70 تحولات فرهنگی اجتماعی شهر تهران به وجود آمد و احوال شهر را به مرور دگرگون کرد، ادامه داد: در این تغییر اهل تهران اخلاق خود را تغییر دادند، یعنی ساختمان ها دوباره اهل تهران شدند، نه خیابان و در و دیوار.

بهشتی در ادامه با تاکید برا ین که متاسفانه تهران برای امروزی ها قصه ندارد، چون شهر را با عدد و رقم نشان داده اند، یعنی آن امروز دیگر صفتی برای خود ندارد، اضافه نمود: تاریخ نویسان معمولا برای فیلم های تولیدی خود راش تهیه می کنند، اهل تهران نیز به شدت تشنه داستان هستند.

کتابی از دو میلیون سال پیش تا 50 سال آینده

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ درادامه درباره قصه کتاب خود یعنی داستان تهران اظهار کرد: قصه کتاب داستان تهران از دو میلیون سال پیش آغاز شده و تا 50 سال آینده هم ادامه دارد، در این کتاب باید به این سوال رسید که تهران کجاست و کیست؟

وی اضافه نمود: اگر سوالات این باشد که تهران کجاست؟ اطلاعات پراکنده زیادی می توان در اسناد به دست آورد تا با آن رفع عطش شود.

او با اشاره به سال هایی که در سینمای ایران فعالیت داشته است و در آن مدت سینماگران اصولا به این قضیه توجه نداشتند که تهران را در فیلم های خود نشان دهند؛ بیان نمود: از سالی که کار در حوزه سینما را آغاز کردم یعنی سال 48 تا سال 85 شهادت می دهم که هیچ فیملی در ایران ساخته نشد که مکانش مکانا باشد یعنی در جای مشخصی رخ دهد.

وی اضافه نمود:هیچ مکانی از فیلم های ما شناسنامه ندارند.شناسنامه از مکان ها را در فیلم قیصر داشتیم، در آن فیلم حمام مشخصی وجود داشت یا اسم چند منطقه در تهران بیان شد، که آن ها را به طور مشخص داریم،اما پس ازآن دیگر وجود ندارند و در ادامه بعد از آن هر چه فیلم می ساختند دیگر هیچ توصیفی نداشت، مگر این که نوشته می شد؛ شب - خارجی - خانه، روز - داخلی - خیابان.

بهشتی در ادامه با اشاره به تبدیل شهرهای شمالی کشور مانند مازندران و گیلان به ناکجا اظهار کرد: امروز مردم همه جبهه شمالی کشور تا البرز را ناکجا کرده اند. آن ها همه این مناطق را شمال می نامند.

او اظهار کرد: باید برای تهران قصه بگوئیم تا به یک تعریف مشخصی از مکان ها برسیم.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 6606

به "رونمایی داستان تهران همزمان با روز تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی داستان تهران همزمان با روز تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید