صدای خورشید به موسیقی تبدیل شد

به گزارش مجله آزمون اول، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، محققان صدای سطح خورشید را به یک قطعه موسیقی تبدیل نموده اند. به همین دلیل آنها حرکات اتمسفر خورشید را رصد کردند. این حرکات صدایی شبیه وزش باد روی زمین دارند.

صدای خورشید به موسیقی تبدیل شد

میلیون ها ارتعاش مختلف در سطح خورشید تمایزهایی در ترکیب گازهای داغ این ستاره ایجاد می نمایند. این گازهای داغ پلاسما نام دارند و رفتاری شبیه بادها روی زمین دارند. گازهای مذکور امواج صوتی با فرکانس بسیار پایین فراوری می نمایند.

گروهی از محققان با همکاری کارشناسان موسیقایی این ارتعاشات را سرعت بخشیدند تا به فرکانس های بالاتری برسند و یک قطعه موسیقی برای آن بسازند.

به گفته محققان پروژه Solar Harmonics (SoSH) خورشید نت های موسیقی فراوری می نماید که هزاران بار پایین تر از میزانی است که انسان قادر به شنیدن آن است.

آنها متوجه شدند سطح خورشید در یک چرخه 5 دقیقه ای بالا و پایین می رود و امواج صوتی 0.003 هرتزی فراوری می نماید.

این درحالی است که انسان صداهای بلندتر از 20 هرتز را می شنود. به همین دلیل محققان با کارشناسان موسیقی همکاری کردند تا یک نرم افزار سونیفیکیشن (sonification) بسازند و ارتعاشات مذکور را سرعت بخشند. سونیفیکشن در حقیقت استفاده از اصوات بدون کلام برای انتقال اطلاعات است.

آنها برای این منظور از اطلاعاتی استفاده کردند که در مأموریت های MDIو HMI رصدخانه Solar and Heliospheric Observatory جمع آوری شده بود.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 1598

به "صدای خورشید به موسیقی تبدیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدای خورشید به موسیقی تبدیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید