ماجراجویی ترامپ علیه ایران منجر به شکست او در انتخابات می شود

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران، گروه بین الملل - فاطمه محمدی پور: در طی یک سال گذشته ج. ا. ایران شاهد اعمال تحریم های شدید امریکا بوده و دولت ترامپ مرتب از این گزینه و موارد مشابه (خروج از برجام، تحریم ها و تهدیدات شدید) جهت تسلیم تهران استفاده می کرد. دولت امریکا در تلاش است که ایران بدون هزینه و با سیاست فشار حداکثری تسلیم واشنگتن و متحدان آن شود؛ فرضیه ای که از اساس اشتباه است.

ماجراجویی ترامپ علیه ایران منجر به شکست او در انتخابات می شود

اما ایران حاضر به تسلیم نشده و از طرق مختلف نشان داده است توانایی مقابله با امریکا و متحدان آن را دارد.

در این راستا خبرنگاران مصاحبهیی با جفری کارلینر استاد دانشگاه بوستون امریکا تنظیم کرده که در ادامه می آید.

*آیا تصور می کنید کمپین فشار حداکثری بر ایران نتیجه ای برای دولت ترامپ خواهد داشت؟

کمپین فشار حداکثری ترامپ تا کنون به نتایجی رسیده هر چند هنوز به آنها اشاره نکرده است. ایران نیز به این کمپین پاسخ داده از جمله هدف قرار دادن هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در داخل فضای هوایی ایران و تهدید به از سرگیری غنی سازی اورانیوم به میزانی بیشتر از آنچه در برجام متعهد شده بود.

کمپین فشار حداکثری و واکنش ایران به آن و واکنش ایالات متحده به واکنش ایران ممکن است وضعیت را پیچیده کند.

*به نظر می رسد هر چه به موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می شویم تمایل ترامپ برای مصاحبه با مقامات ایران بیشتر می شود. به اعتقاد برخی این تمایل بیشتر برای تبلیغات انتخاباتی است تا دستاوردی در سیاست خارجی او را نشان دهد. نظر شما چیست؟

پیشنهاد مذاکره ترامپ با ایران ربطی به انتخابات سال آینده ندارد. او دوست دارد ادعا کند معامله ای بهتر از اوباما با ایران منعقد می کند. تا انتخابات ریاست جمهوری 2020، شانزده ماه فاصله داریم و روابط ایالات متحده با ایران بسیار کمتر اهمیت تر از وضعیت اقتصاد ایالات متحده، مهاجرت، تجارت، تغییرات اقلیمی و سایر مسائل خواهد بود مگر اینکه امریکا با ایران وارد جنگ شود.

هرگونه ماجراجویی آمریکا علیه ایران باعث می شود ترامپ انتخابات را از دست بدهد. او قطعاً نمی خواهد با ایران وارد جنگ شود و مذاکرات را دوست دارد. مذاکرات بین ترامپ و ایران سخت خواهد بود، همانطور که مذاکرات در مورد برجام سخت بود. شاید آنها خواهان ایجاد تغییرات فنی و جزئی در برجام یا متعهد بودن ایران به تعهدات برجام فراتر از ده سال و یا گنجاندن برنامه موشکی دوربرد ایران در برجام باشند.

تغییرات کوچک ممکن است برای ترامپ کافی باشد تا ادعا کند که در مورد قرارداد بسیار بهتری از قرارداد اوباما مذاکره کرده است. این دقیقاهمان چیزی است که در مذاکرات ترامپ با مکزیک و کانادا در مورد نفتا، توافقنامه تجارت بین سه کشور رخ داد.

ترامپ در مورد تغییرات کوچک در توافقات مذاکره کرد، نام آنها را تغییر داد و یک پیروزی بزرگ را گفت. شاید ترامپ با ایران نیز بتواند به چنین توافقی دست یابد. مطمئناً هر دو کشور از مذاکرات بیشتر از جنگ بهره مند خواهند شد.

*فشار حداکثری به ایران به نتیجه مطلوب ترامپ نرسیده است. با وجود این موضوع آیا تغییری در تیم جنگ طلب ترامپ از جمله اخراج جان بولتون و مایک پمپئو ممکن است صورت بگیرد؟

تصمیم لحظه آخر ترامپ در مورد عدم حمله به ایران، پس از آنکه ایران هواپیمای آمریکایی را سرنگون کرد، کاملاً بر خلاف توصیه های بولتون و پومپئو بود. بولتون و پومپئو خواهان جنگ با ایران هستند اما ترامپ این را نمی خواهد. شاید در نهایت ترامپ آنها را اخراج کند اما وی می تواند توصیه های آنها را نادیده گرفته بدون اینکه آنها را اخراج کند.

*با توجه به اینکه جنگ تجاری با چین آثار نامطلوبی بر اقتصاد امریکا در ماههای آینده خواهد داشت و اقتصاد نیز برگ برنده ترامپ است در این صورت نتایج انتخابات آمریکا در سال 2020 را در سایه تداوم جنگ تجاری با چین چگونه ارزیابی می کنید؟

ترامپ می داند که اگر اقتصاد ایالات متحده ضعیف شود، دوباره انتخاب نخواهد شد. وی جنگ تجاری با چین را ادامه نخواهد داد اگر فکر کند اقتصاد آن را تضعیف می کند. تا کنون، جنگ تجاری با چین آسیب جدی به اقتصاد وارد نکرده است و بخش هایی که بیشترین آسیب را متحمل شده اند، مانند کشاورزان ایالات متحده همچنان از ترامپ پشتیبانی می کنند.

با این حال، ممکن است ایده جنگ تجاری با چین در ماه نوامبر سال 2020 نزدیک به انتخابات تغییر کند و ترامپ ممکن است خواسته های خود را کاهش دهد. جنگ تجاری به اقتصاد چین آسیب می رساند، احتمالاً بیشتر از آنچه به اقتصاد آمریکا آسیب می رساند و چین نیز می تواند خواسته های خود را کاهش دهد.

*فاکس نیوز که رسانه حامی ترامپ است اخیراً یک نظرسنجی برگزار کرد که نشان می داد ترامپ در مقایسه با 5 نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکرات از جمله برنی سندرز و جو بایدن آرای کمتری را کسب کرد. با توجه به اینکه این نظرسنجی توسط فاکس نیوز اجرا شده ارزیابی شما از آن چیست؟ (البته اخیراً اختلافاتی میان ترامپ و فاکس نیوز هم وجود داشته است)

فاکس نیوز قویاً از ترامپ پشتیبانی می کند و پشتیبانی تقریباً غیر قابل انتقادی را برای تقریباً هر اقدامی که ترامپ انجام می دهد فراهم می کند. اما همه بخش های فاکس نیوز سطح پشتیبانی مشابهی را فراهم نمی کنند. نتایج نظرسنجی دقیق هستند با این وجود اهمیت زیادی ندارد زیرا شانزده ماه با انتخابات فاصله داریم و نظرات رای دهندگان می تواند تغییر کند.

ترامپ در میان بسیاری از آمریکایی ها محبوبیت ندارد اما در میان بخشی از مردم امریکا از حمایت قوی برخوردار است. نتایج نظرسنجی حاکی از اختلاف میان فاکس و ترامپ نیست. فاکس به انتشار اخبار خوب درباره ترامپ ادامه خواهد داد و ترامپ همچنان به فاکس جهت تقویت موضع خود تکیه خواهد کرد.

به عنوان مثال، برخی از گزارش های خبری گفتند که ترامپ از بمباران تاسیسات رادار ایران صرفنظر کرد چرا که یک مفسر فاکس نیوز گفته بود که حمله به ایران خلاف وعده مبارزات انتخاباتی ترامپ در سال 2016 مبنی بر اینکه امریکا جنگ دیگری در خاورمیانه نخواهد داشت، می باشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3764

به "ماجراجویی ترامپ علیه ایران منجر به شکست او در انتخابات می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجراجویی ترامپ علیه ایران منجر به شکست او در انتخابات می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید