هنرنمایی 100 دوتارنواز در تایباد

به گزارش مجله آزمون اول، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد گفت: پس از ثبت جهانی مهارت هنرهای ساختن و نواختن دوتار، جشن این رویداد، شامگاه گذشته در شهرستان تایباد با هنرنمایی بیش از صد هنرمند دوتار نواز و دوتار ساز برگزار گردید.

هنرنمایی 100 دوتارنواز در تایباد

عبدالرحیم تاج محمدی روز شنبه 30 آذر 98 با اعلام این خبر اضافه کرد: دوتار قدمتی به قدمت تاریخ داروسازی که از دیرباز در دست مردمان سخت کوش ایران به ویژه خراسان بزرگ بوده و شریک غم و شادی آن ها بوده است.

او ادامه داد: هنر ساختن و نواختنش سینه به سینه از پدر به فرزند منتقل شده و حالا جزو میراث جهانی شده است.

تاج محمدی یادآور شد: شهرستان تایباد، به عنوان یکی از قطب های عرفانی، ادبی، فرهنگی و هنری خراسان بزرگ از دیر باز تا به امروز، در این هنر صاحب شهرت و آوازه بوده و حالا با ثبت جهانی هنر ساختن و نواختن دوتار، شور و شوقی وصف ناشدنی در بین هنرمندان این شهرستان به وجود آمده است،شوقی که در جشن ثبت جهانی این هنر کاملا مشهود بود.

او توضیح داد: بیش از صد هنرمند دوتار نواز تایبادی در شب جشن دوتار در تالار وحدت مجتمع فرهنگی و هنری مفاخر تایباد بیش از سه ساعت برای همشهریان مشتاق خود خواندند و نواختند و همچنین هنر ساخت ساز دوتار را به نمایش گذاشتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تایباد توضیح داد: 24 اثر از کشورمان در فهرست میراث جهانی واقع شده است که سهم خراسان رضوی قنات قصبه گناباد است.

او با اشاره به آسبادهای نشتیفان که پروژه مطالعاتی آن به انجام رسیده و در نوبت ثبت جهانی واقع شده است، گفت: آنچه خبر خوش برای هنرمندان تایبادی و خراسانی است، ثبت جهانی مهارت هنر ساختن و نواختن دوتار است. میراث ناملموس مهارت ساختن و نواختن دوتار ایران در چهاردهمین نشست یونسکو که در شهر بوگوتا پایتخت کشور کلمبیا برگزار گردید به عنوان چهاردهمین میراث ناملموس کشورمان به ثبت رسید و به همین دلیل در تایباد جشن ثبت جهانی دوتار برگزار گردیده است، چرا که دوتار در خراسان صندلی خاص دارد و تایباد یکی از پایگاه های مهم دوتار ایران است.

در مراسم جشنی با عنوان دوتار، میراث کهن سرحد که به بهانه ثبت جهانی میراث ناملموس مهارت ساختن و نواختن دوتار ایران در مجتمع مفاخر شهرستان تایباد با حضور عده ای زیادی از هنرمندان و هنردوستان برگزار گردید گروه های موسیقی مقامی و محلی و نوازندگان معروف به اجرای برنامه های موسیقی، بازیهای آیینی و شعر خوانی پرداختند.

شهرستان 120 هزار نفری تایباد نیز در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد مرکز استان خراسان رضوی واقع شده است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: دنیای سفر
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 4977

به "هنرنمایی 100 دوتارنواز در تایباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرنمایی 100 دوتارنواز در تایباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید