گزارشی از برنامه های توانبخشی صلیب سرخ در افغانستان

به گزارش مجله آزمون اول، با وجود اینکه خدمات توانبخشی جسمی صلیب سرخ جهانی در افغانستان طی سال گذشته میلادی رکورد جدیدی بر جای گذاشته، اما احتیاج بسیاری از معلولان بی پاسخ می­ ماند و این امر باعث نگرانی این سازمان است.

گزارشی از برنامه های توانبخشی صلیب سرخ در افغانستان

به گزارش خبرنگاران، نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ از کابل با بیان مطلب فوق نوشته است: در سی امین سال شروع برنامه های توانبخشی کمیته بین­ المللی صلیب سرخ، رکورد ارایه بیش از 22 هزار عضو مصنوعی و دیگر وسایل ارتوپدی به همراه 2 هزار ویلچر، 18 هزار عصا و تعداد زیادی جلسات فیزیوتراپی به افراد احتیاجمند به دست آمد.

در سال گذشته میلادی، بیش از 12 هزار نفر از معلولان افغانستانی برای اولین بار با مراجعه به مراکز توانبخشی این سازمان در افغانستان برای دریافت خدمات توانبخشی ثبت نام کردند.

آلبرتو کایرو، مدیر برنامه توانبخشی کمیته بین­ المللی صلیب سرخ در افغانستان می­گوید: رکورد تعداد معلولان افغانستانی که به دنبال یاریهای توانبخشی هستند بازتاب سطح بالای احتیاجها است. با در نظر دریافت تمامی افرادی که به آنها یاری کردیم و به رغم تمام تلاشهای ما، حتی به امکان یاری به همه افراد احتیاجمند در این خصوص نزدیک هم نشده­ ایم.

طبق آمار افغانستان در سال 1394، حدود یک و نیم میلیون نفر از جمعیت 33 میلیونی افغانستان دارای نوعی از معلولیت جسمی بوده اند.

کمیته بین­ المللی صلیب سرخ خدمات توانبخشی خود را در کابل از سال 1367 و با ارائه خدمات اتصالات اندام مصنوعی و جلسات فیزیوتراپی برای یاری به بازیابی توانایی حرکت معلولان شروع کرد.

امروزه، این سازمان هفت مرکز توانبخشی در کابل، مزارشریف، هرات، جلال آباد، گل بهار، فیض آباد و لشکرگاه دارد.

طی این مدت سخن گفتن درباره معلولیت راحت تر شده است و مقامات افغانستانی توجه بیشتری به این موضوع دارند. با این وجود، به دلیل محدود ماندن فرصت­های مشارکت در اجتماع و اشتغال، پیش­داوری­ ها و تبعیض ها همچنان ادامه دارد.

کایرو که از زمان گشایش برنامه توانبخشی جسمی کمیته بین­ المللی صلیب سرخ کار خود را شروع نموده باور دارد که: جمعیت معلولان از کمبود فرصت­ های شغلی، تحصیلی و توانبخشی رنج می­ برد و این موضوع منجر به فقدان اعتماد به نفس و عزت نفس ایشان می­ گردد. با این حال، جامعه و خانواده آنها را پس نزده است. آنها کماکان به فرصت­های بیشتری احتیاج دارند تا زندگی­شان را از نو شروع نمایند.

کمیته بین­ المللی صلیب سرخ مشارکت معلولان در جوامع­ شان را به وسیله آموزش­ های شغلی، وام­ های خرد برای شروع کسب و کارهای کوچک، و برنامه­ های ورزشی مانند بسکتبال با ویلچیر، فوتسال و فعالیت­ های بازپروری تسهیل می­ کند.

همچنین این سازمان به افراد دارای معلولیت آموزش داده و آنها را در مراکز توانبخشی جسمی خود به کار می­ گیرد؛ تقریباً تمامی 750 کارمند این مراکز خود از بیماران سابق هستند که آموزش دیده و به عنوان فیزیوتراپیست، پرستار، تکنسین ارتوپدی، مدیر اداری و مسئول لجستیک استخدام شده اند.

هرچند که امروز وضعیت در افغانستان درد و رنج بسیاری را برای غیرنظامیان به وجود آورده اما هزاران معلول در نتیجه برنامه توانبخشی کمیته بین­ المللی صلیب سرخ شاهد بهبود زندگی­شان هستند.

عبدالرزاق، بیمار قطع نخاعی 45 ساله می­ گوید: تصور این که زندگی من بدون یاری کمیته بین­ المللی صلیب سرخ چگونه می­ بود برایم ممکن نیست. زندگی من سخت است، خیلی سخت، اما برنامه های یاری رسانی کمیته بین­ المللی صلیب سرخ آن را قابل تحمل نموده است. من احساس می کنم که من و خانواده­ ام به دست فراموشی سپرده نشده ایم.

مراجعان به مراکز توانبخشی کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان به وسیله مین های زمینی، بقایای مواد منفجره باقی مانده از جنگ و جراحات ناشی از شلیک گلوله دچار معلولیت شده اند.

این سازمان به افرادی که مسائل و بیماری ها مادرزادی دارند و آنهایی که در تصادفات صدمه دیده اند نیز یاری رسانی می نماید.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 551

به "گزارشی از برنامه های توانبخشی صلیب سرخ در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از برنامه های توانبخشی صلیب سرخ در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید