اعتراضات مردم صربستان علیه دولت وارد هفته ششم شد

به گزارش مجله آزمون اول، هزاران تن از مردم صربستان در ششمین هفته اعتراضات به سیاست های رئیس جمهور این کشور شب گذشته به خیابان ها آمدند.

اعتراضات مردم صربستان علیه دولت وارد هفته ششم شد

به گزارش به نقل از خبرگزاری رویترز، تظاهرات هزاران شهروند صرب در اعتراض به سیاست های الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان و حزب حاکم او در مجلس، شب گذشته در مرکز بلگراد، پایتخت این کشور و چند شهر دیگر ادامه یافت و وارد ششمین هفته خود شد.

بر این اساس، بیش از 40 هزار معترض در شهرهای بلگراد، نوی، ساد و نیس شب گذشته به خیابان ها آمدند. معترضان خواهان آزادی رسانه ها، خاتمه دادن به سرکوب و بازداشت روزنامه نگاران و چهره های مخالف دولت و شفاف سازی معاهدات مخفی با دولت کوزوو هستند.

اعتراضات به سیاست های ووچیچ از 6 هفته پیش در شهرهای صربستان شروع شده است و شب گذشته نیز با حضور هزاران نفر در خیابان ها ادامه یافت. اتحادیه صربستان که سازمانی متشکل از 30 گروه و حزب مخالف دولت ووچیچ است، این اعتراضات را سازماندهی می نماید. تشدید اعتراضات در صربستان موجب نگرانی مقامات دولتی این کشور در آستانه سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شده است. پوتین قرار است روز پنجشنبه به صربستان سفر کند.

بعضی از معترضان با حمل بنرهایی که روی آن تصویر یک پیراهن خونی بود به ماجرای حمله به بروکو استفانوویچ، رهبر چپ گرای این کشور در نوامبر گذشته اعتراض داشتند. آنها معتقدند ووچیچ با اظهارت خود علیه منتقدان دولت، موجب تشدید اقدامات سرکوبگرانه شده است.

شهروندان صرب همچنین ووچیچ را متهم نموده اند که با کوزوو به صورت پنهانی وارد مذاکره شده است؛ پیش شرطی که زمینه پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا را فراهم می نماید.کوزوو که در گذشته بخشی از صربستان بود و در سال 2008 پس از جنگ های خونین استقلال خود را اعلام نمود، در سال 2013 متعهد شد تا تمامی مسائل حل نشده با صربستان رفع شوند، با این حال پیشرفت کمی در این زمینه حاصل شده است.

رئیس جمهور صربستان پیشتر اعلام نموده بود که آماده برگزاری همه پرسی برای سنجش میزان محبوبیتش میان مردم است. با این حال، مخالفان او خواهان ایجاد شرایط عادی پیش از برگزاری همه پرسی هستند.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 492

به "اعتراضات مردم صربستان علیه دولت وارد هفته ششم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراضات مردم صربستان علیه دولت وارد هفته ششم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید