حق بیمه کسری از دستمزد اساتید حق التدریس کجا هزینه می گردد؟ ، به نام تامین اجتماعی به کام وزارت علومی ها!

به گزارش مجله آزمون اول، اساتید حق التدریس که چندی است به دنبال بیمه و افزایش حق الزحمه خود هستند ادعا می نمایند دانشگاه ها علیرغم کسر از حقوق، حق بیمه شان را به تامین اجتماعی نمی پردازند.

حق بیمه کسری از دستمزد اساتید حق التدریس کجا هزینه می گردد؟ ، به نام تامین اجتماعی به کام وزارت علومی ها!

گروه دانشگاه خبرنگاران، محیامعصومی - سال های زیادی است که قانون کار سازمان تامین اجتماعی فعالیت، پرداخت دستمزد و پاداش جمعیت کثیری از شاغلین را چارچوب بندی می نماید و هرکه خلاف آن رفتار کند با قانون روبه رو است، اما در این بین هستند افراد شاغلی که نه تنها مشمول قانون کار نیستند بلکه حقوق شهروندی هم برای آن ها رعایت نمی گردد. آری اساتید حق التدریس دقیقا همین افراد شاغلی هستند که وزارت علوم و دانشگاه های زیرنظرش از رعایت قانون کار برای آن ها سرپیچی می نمایند.

هرچند که در این جهت وزارت علوم با یک انکار خود را از ماجرا کنار کشیده است، اما دانشگاه ها که جز جدایی ناپذیر از وزارت علوم هستند عملکردشان در این موضوع شفاف نیست و گویا با وجود کسر حق بیمه از حق الزحمه اندک اساتید حق التدریس توسط دانشگاه ها، اما پولی به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز و در نهایت هیچ سابقه بیمه ای برای آن ها منظور نشده است. در این خصوص با علی قزلسفلو نائب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری اساتید حق التدریس به مصاحبه پرداختیم.

فعالیت 50 هزار استاد حق التدریسی در دانشگاه های کشور

نائب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری اساتید حق التدریس با بیان اینکه حدود 50 هزار استاد حق التدریسی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: از این تعداد، 20 هزار نفر جز حق التدریسی و مدعو بودن در دانشگاه های مختلف شغل دیگری برای کسب درآمد ندارند و مابقی افراد در کنار شغل ثابت، ساعات آزاد خود را به تدریس می پردازند.

60 درصد بار آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها بر دوش حق التدریسی ها

قزلسفلو ادامه داد: حدود 60 درصد بار آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها (شامل 90 درصد در موسسات غیرانتفاعی و علمی کاربردی و 40 درصد در دانشگاه های سراسری) روی دوش اساتید حق التدریس است، اما این گروه افراد از حداقل حقوق شهروندی هم برخوردار نیستند و بعضی از آن ها پس از سال ها تدریس در دانشگاه ها بدون سرمایه و حتی یک سال سابقه بیمه یا یک دفترچه خدمات درمانی هستند.

همه مشمول قانون کار و بیمه هستند

نائب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری اساتید حق التدریس مقصر اصلی این موضوع را وزارت علوم دانست و اضافه نمود: متاسفانه وزارت علوم حضور و فعالیت اساتید حق التدریس را منکر می گردد و معتقد است قرارداد های ما شامل قانون کار نمی گردد، اما خوشبختانه به همین دلیل توانستیم یکی از ماده های اصلی اساسنامه دانشگاه پیغام نور که مطابق آن کارکنان قراردادی دانشگاه شامل قانون کار نمی شدند را باطل کنیم.

وی ادامه داد: ابطال این ماده باعث شد دیوان عدالت اداری اعلام کند تمام اشخاصی که در دانشگاه پیغام نور مشغول فعالیت هستند شامل قانون کار می شوند و قراردادی بودن یا نبودن آن ها در این امر تاثیری ندارد.

فعالیت انجمن صنفی اساتید حق التدریس با منافع وزارت علومی ها در تضاد است

قزلسفلو مطرح کرد: از طرف دیگر، چون فعالیت انجمن های صنفی اساتید حق التدریس با منافع وزارت علوم در تضاد است این وزارتخانه انجمن را به رسمیت نمی شناسد در حالیکه تمام انجمن های فعال در کشور کنار یک نهاد مدنی و پرسشگر وظایفی را عهده دارهستند. وزارت علوم یا باید اساتید حق التدریس و انجمن صنفی آن ها را قبول کند یا به صورت تمام وقت با بیمه و حقوق از توانمندی های آن ها استفاده کند.

به گفته وی، فعالیت یک انجمن صنفی ضمن اینکه شرایط حق التدریسی ها را بهبود می بخشد می تواند اساتید را طبق اعلام احتیاج دانشگاه های هر استان به آن ها معرفی کند درواقع دانشگاه ها برای تامین نیروی مورد احتیاج خود ملزم به یاری دریافت از انجمن می شوند.

نمایندگان مجلس در پی احقاق حق

نائب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری اساتید حق التدریس افزایش کیفیت تدریس اساتید، رتبه بندی حق التدریسی ها با توجه به مدرک و سابقه تحصیلی شان برای اخذ امتیاز استخدامی را از دیگر مزایای فعالیت انجمن صنفی دانست و گفت: برای به رسمیت شناختن اساتید حق التدریس و فعالیت انجمن های صنفی آن ها سال 96 بیش از یک هزار امضا طی یک طومار را از 15 استان جمع آوری کردیم و نامه های متعددی را برای پیش برد این درخواست به نمایندگان مجلس ارسال کردیم.

وی اضافه نمود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پی درخواست اساتید حق التدریس نامه های متعددی را به بعضی از مسئولان وزارتی ارسال کردند تا موضوع به طور جد آنالیز گردد، اما تا به امروز این وزارتخانه توجهی ننموده است و بعضی آمارسازی ها و اطلاعاتی که دانشگاه ها از پرداخت بیمه و حق الزحمه اساتید حق التدریس منتشر نموده اند، صحیح نیست.

قزلسفلو توضیح داد: درحال حاضر بین تمام دانشگاه های کشور تنها دانشگاه آزاد است که برای اساتید حق التدریس خود متناسب با میزان ساعت و واحد های درسی شان بیمه پرداخت می نماید که البته مقدار اندکی می گردد و مابقی دانشگاه های سراسری علیرغم کسر مالیات و بیمه از حقوق ناچیز حق التدریسی ها، اما به سازمان تامین اجتماعی حق بیمه اساتید را پرداخت نمی نمایند.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 13446

به "حق بیمه کسری از دستمزد اساتید حق التدریس کجا هزینه می گردد؟ ، به نام تامین اجتماعی به کام وزارت علومی ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حق بیمه کسری از دستمزد اساتید حق التدریس کجا هزینه می گردد؟ ، به نام تامین اجتماعی به کام وزارت علومی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید