قیومیت فرزند به چه معناست و چه شرایطی دارد؟

به گزارش مجله آزمون اول، حضانت به معنای نگهداری و مراقبت جسمانی و معنوی و همچنین رفع نمودن احتیاج اقتصادی فرزندان است طبق قانون مدنی کشور ما حضانت فرزندان هم از وظایف پدر و مادر بوده و هم حق آن ها می­باشد.

قیومیت فرزند به چه معناست و چه شرایطی دارد؟

گروه بازرگانی خبرنگاران-

حضانت به چه معناست؟

حضانت به معنای نگهداری و مراقبت جسمانی و معنوی و همچنین رفع نمودن احتیاج اقتصادی فرزندان است طبق قانون مدنی کشور ما حضانت فرزندان هم از وظایف پدر و مادر بوده و هم حق آن ها می­باشد. در وحله اول حضانت فرزندان با پدر است، در صورت فوت پدر حضانت فرزندان به مادر سپرده می­شود و هیچ کس نمی­تواند حضانت فرزندان را از مادر سلب نماید. مگر آن که در دادگاه صالح اثبات شود مادر صلاحیت حضانت فرزندان را ندارد. در اینصورت با اثبات عدم صلاحیت مادر، حضانت فرزندان به جد پدری سپرده می­شود. بعد از مرگ پدر، حتی ازدواج مجدد مادر نیز مسئله ای برای حضانت فرزندان به وجود نمی­آورد. جد پدری نیز حقی برای دریافت حضانت فرزندان در صورت داشتن صلاحیت مادر ندارند، مگر آن که عدم صلاحیت وی ثابت شود.

قیومیت به چه معناست؟

قیم به معنی سرپرست و تکیه گاه است و به طور کلی به کسی که امور اقتصادی شخصی که یا صغیر است یا مجنون است و یا غیر رشید را اداره می­نماید، قیم گفته می­شود. به این ترتیب می­توان به تفاوت میان حضانت و قیومیت به سادگی پی برد. به قیم امین حاکم نیز گفته می­شود. این شخص توسط دادستان برای نظارت و مدیریت بر امور اقتصادی شخصی که خود به علت صغیر یا مجنون و یا غیر رشید بودن توانایی مدیریت مال و اموال خود را نداشته و امکان سوء استفاده و کلاهبرداری از اموال وی توسط افراد دیگر وجود دارد انتخاب می­شود.

قیم برای قیومیت چه شرایطی را باید داشته باشد؟

قیم فرد صغیر، مجنون و یا غیر رشیدی که مسلمان باشد نیز باید مسلمان باشد. فرد کافر نمی­تواند قیم فردی مسلمان باشد.

قیم باید دانا، مطلع، بالغ و بصیر در امور مربوطه باشد.

قیم باید دارای اهلیت و شایستگی در امور اخلاقی بوده و مورد اطمینان باشد.

بیشتر بدانیم: سئوی وب سایت چیست؟

چی کسانی نمی­توانند قیم باشند؟

کسانی کو خود تحت قیومت فرد دیگری باشند نمی­توانند به عنوان قیم انتخاب شوند.

کسانی که مرتکب جرمی شده باشند و حکم قطعی در خصوص جرم اجرا شده برای آن ها صادر شده باشد. مانند ارتکاب به جرم: سرقت، خیانت، کلاهبرداری، هتک ناموس، ورشکستگی به علت ناتوانی در اداره امور، اختلاس و ...

کسانی که معروف به فساد در اخلاق باشند.

کسانی که ورشکسته شده و بدهی های مربوط به ورشکستگی خود را نتوانسته اند تسویه کنند.

کسانی که خود و یا اقوام درجه یک آن ها دعوایی بر محجور داشته باشند.

زن بدون رضایت شوهرش نمی­تواند قیم فردی صغیر، مجنون و یا غیر رشید باشد.

خویشاوندان در صورتیکه شرایط ذکر شده برای قیومیت را دارا باشند نسبت به سایر افراد برای پذیرش قیومیت فرد محجور در اولویت هستند.

قیم چه وظایفی دارد؟

قیم از تاریخی که قیومیت وی معلوم شود حتی قبل از ابلاغ حکم وی وظایفی را نسبت به محجور عهده دار می­شود، که عمده ترین این وظایف عبارت اند از:

نگهداری، مراقبت و تربیت از محجور. جلوگیری از اینکه خطراتی جان و یا سلامتی محجور را تهدید کنند و اعاقتصادی که با شرایط جسمانی او مغایرت دارد.

سعی و تلاش در بهبود شرایط محجور اگر وی بیمار باشد. قیم موظف است در صورت دارا بودن بیماری محجور را نزد پزشک متخصص برده و دارو های او را تهیه نماید.

سعی و تلاش در تعلیم و تربیت محجور برای تحصیل و یادگیری اموری که محجور بدان علاقمند بوده و با شرایط خانوادگی محجور مغایرت نداشته باشد.

نگهداری و مدیریت و حفظ تمامی اموال محجور از مهم ترین وظایف قیم است. برای انجام این کار قیم موظف است در ابتدا لیستی از تمامی اموال محجور تهیه کرده، آن را با امضای خود برساند و به دادستان ارئه نماید. اگر محجور صغیر ولی خاصی ندارد و برای او قیم معین شده است، یکی از نزدیکان و موروث محجور موظف است تقاضای مهر و موم اموال وی را از دادگاه داشته باشد تا حیف و میلی در اموال وی صورت نگیرد. قیم موظف است با اجازه دادستان اموالی از محجور که ممکن است ضایع شوند را به فروش برساند و با سرمایه به دست آمده معاملات دیگری را به انجام برساند که به سود محجور باشد. اگر محجور اموال غیر منقولی مانند میز، فرش و .. داشته باشد که هزینه نگهداری از آن زیاد باشد و به مرور زمان از مد بیفتد و محجور به آن احتیاجی نداشته باشد، قیم می­تواند با اجازه دادستان آن اموال را به فروش برساند و با سرمایه حاصله اموال دیگری که به سود محجور باشد را خریداری نماید. قیم موظف لست هزینه زندگی محجور و هزینه بیماری و معالجه محجور را پرداخت نماید.

تمامی وظایف قیم بر اساس قانون مدنی و توسط دادستان معین شده و بر عهده وی قرار داده می­شوند.

هزینه نگهداری از محجور بر اساس دارایی و اموال وی، موقعیت اجتماعی و شرایط روحی و جسمی او توسط دادستان معین می­شود. در خصوص اموال غیر منقول اگر قیم بدون اجازه دادستان اموال غیر منقول را به فروش و یا رهن برساند در صورتیکه دادستان تنفیذ ننماید رهن و فروش باطل خواهد بود. قیم نمی­تواند اموال غیر منقول محجور را برای خود خریداری نماید مگر در صورتیکه از دادستان اجازه دریافت نماید. قیم می­تواند برای اموری که برای مدیریت اموال محجور انجام می­دهد اجرت مطالبه نماید، این اجرت از اموال محجور پرداخت می­شود.

بیشتر بخوانیم: بهترین ثبت شرکت در تهران کدام است؟

نظارت بر عملکرد قیم چگونه است؟

نظارت بر عملکرد قیم از وظایف دادستان است. قیم در انجام امور مربوط به محجور امین شناخته می­شود. در صورتیکه به هر نحوی خیانتی در این امور توسط وی صورت گیرد و گزرارشی از نزدیکان و خویشاوندان محجور به دادستان ارائه شود، دادستان موظف بوده امور را پیگیری نماید و در صورت بروز خسارت، جبران آن خسارت را برای محجور از قیم بخواهد.

شرایط قیم شدن مادر برای فرزند چگونه است؟

در شرایط نبودن پدر و جد پدری، قیومیت فرزند پسر و دختر هر دو در صورتیکه مادر توانایی انجام قیومت را از لحاظ مدیریت امور دارا باشد به مادر سپرده می­شود. تأیید دارا بودن شرایط قیومیت مادر با تحقیق بر امور گذشته وی توسط دادگاه انجام می­شود. قیومیت مادر تا زمانی که ازدواج مجدد صورت نپدیرد ادامه خواهد داشت. اگر مادر ازدواج مجدد داشته باشد موظف است تا صرف مدت زمانی یک ماهه از زمان ثبت عقد مراتب را به دادگاه جهت مشخص قیم جدید اطلاع دهد. اما اگر شوهر با زن دیگری ازدواج نماید خللی در قیومیت وی وارد نخواهد شد.

احتیاج به وکیل برای مشخص قیومیت

مشخص قیومیت نیز مانند هر امور حقوقی دیگری با جستجوی وکیل و یافتن وکیل حقوقی مناسب مانع از تضییع حقوق محجور صغیر شود. تمامی مراحل دریافت قیومیت در صورت داشتن وکیل را می­توان به صورت غیر حضوری از زمان ارائه درخواست تا معین شدن قیم انجام داد.

مدارک مورد احتیاج برای دریافت قیومیت

برای دریافت قیومیت محجور صغیر مدارکی احتیاج است، عبارت اند از:

شناسنامه و کارت ملی قیم متقاضی، مدارک مربوط به فوت پدر کودک، گواهی فوت پدربزرگ وی و یا شناسنامه باطل شده او و یا گواهی حصر وراثت، شناسنامه و کارت ملی کودکی قیومیت وی مدنظر است.

دادسرای محل سکونت محجور موظف به رسیدگی به امور قیومیت وی می­باشد.

برای پیدا کردن شماره تلفن وکیل خوب در این زمینه کافیست جستجویی در دنیای اینترنت داشته باشید.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 17534

به "قیومیت فرزند به چه معناست و چه شرایطی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیومیت فرزند به چه معناست و چه شرایطی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید