گل های محمدی راه نجات زمین های خشکیده کاشمر

به گزارش مجله آزمون اول، مدیر گروه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کاشمر گفت: کشت و توسعه گل محمدی در کاشمر به سبب کاهش مصرف آب و عدم احتیاج به زمین مرغوب می تواند نجات بخش زمین های خشکیده و مردم این منطقه باشد.

گل های محمدی راه نجات زمین های خشکیده کاشمر

جلال قدوسی در گفت وگو با خبرنگاران، بیان نمود: گل محمدی قداست و کاربرد وسیعی نزد ایرانیان دارد، کشت گل محمدی از 3 سال قبل در کاشمر شروع شده است و کوشش شده بهترین ارقام گل محمدی در کاشمر کشت شوند، به همین دلیل طی 3 سال گذشته 58 هکتار از مزارع شهرستان کاشمر زیرکشت گل محمدی رفته است.

مدیر گروه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کاشمر اضافه کرد: هرچند از 350 سال قبل گل محمدی در کشور بلغارستان گلاب گیری می شود و محصولات دیگر از آن به دست می آید، ولی در کشور ما فقط گل محمدی و گلاب آن ارزش دارد. در جهان علاوه بر این دو محصول 8 محصول دیگر را بهره برداری می نمایند که در ایران اصلا فراوری نمی شود.

وی اظهار کرد: بعضی گیاه شناسان زادگاه گل محمدی را ایران اعلام نموده اند و بیش از هزاران سال است که این گیاه ارزشمند در ادیان ما ارزش و قداست خاصی دارد.

قدوسی گفت: برای خشک کردن علمی و پلاسمای سرد و ضد عفونی این محصول احتیاج به شرکت های دانش بنیان داریم، از وظایف دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کار بر روی این گیاه و به دست آوردن محصولات مختلف است.

وی بیان نمود: 70 درصد اسانس در گل برگ ها، 13 درصد در پرچم و قسمت زایشی گیاه و 12 درصد دیگر در قسمت کاسه برگ گیاه است، گلی که در ساعت 6 صبح جمع می شود با گلی که در ساعت 11 ظهر جمع آوری می شود از نظر کیفیت و قیمت بسیار متفاوت است.

مدیر گروه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کاشمر با اشاره به اینکه گل محمدی مصرف بسیاری در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و به بهداشتی دارد، اظهار کرد: به دلیل اینکه کاشمر 2 اقلیم متفاوت کویری و کوهستان دارد بهترین منطقه برای کشت گل محمدی است.

وی گفت: با توجه به استقبال شهروندان از کشت گل محمدی، کاشمر می تواند یکی از قطب های فراوری گل محمدی در استان خراسان رضوی باشد، از سویی در حوزه فرآوری گل محمدی می توان ارزش اضافه نموده مناسبی ایجاد کرد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3255

به "گل های محمدی راه نجات زمین های خشکیده کاشمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل های محمدی راه نجات زمین های خشکیده کاشمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید